Dieta kobiet w ciąży i karmiących wpływa na prawidłowy rozwój dziecka.

Racjonalna dieta kobiet w ciąży i karmiących – co jeść, a czego unikać? Niewątpliwie każda mama chce jak najlepiej dla swojego dziecka. Należy pamiętać, że dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona, aby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników. Dieta mamy to dieta oparta o zasady racjonalnego odżywiania.

Okres ciąży i karmienia piersią jest dla kobiety jednym z najważniejszych w życiu. Dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych nigdy nie było i nie będzie bardziej istotne. Kobieta powinna spożyć odpowiednią ilość tłuszczu, białka, węglowodanów, witamin i składników mineralnych. 

odżywianie kobiet w ciąży i karmiących

Podstawowe zasady:

  • 1 miesiąc – nieznacznie wzrasta zapotrzebowanie na energię, zadbaj o kwas foliowy
  • 2 miesiąc – pojawiają się pierwsze mdłości, pomocne mogą być banany
  • 3 miesiąc – dieta powinna zawierać produkty bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – jedz ryby (byle nie surowe!) oraz oliwę z oliwek
  • 4 miesiąc – nieznaczny wzrost zapotrzebowania na energię – potrzebujesz o ok. 300 kcal więcej niż na początku ciąży
  • 5 miesiąc – wzrasta zapotrzebowanie na wapń
  • 6 miesiąc – uważaj na żelazo, jedz witaminę C, która poprawia wchłanianie
  • 7 miesiąc – stosowanie racjonalnej diety
  • 8 miesiąc – jedz dożo biała, żelaza i magnezu, jak podczas całej ciąży
  • 9 miesiąc – zadbaj o zapas energii na poród, w momencie pojawienia się skurczów zjedz coś energetycznego i lekkostrawnego. 

 

Przyszła mama powinna pamiętać o mądrym powiedzeniu „Jedź dla dwojga, a nie za dwoje”.

Nie tylko przyszłe mamy powinny zdecydować się na zmiany w swoim codziennym jadłospisie. Również kobiety i mężczyźni, którzy planują posiadanie potomstwa.

Pamiętajmy, że odpowiednio odżywiony organizm zdecydowanie lepiej poradzi sobie ze zmianami i ogromną pracą jaką musi wykonać, nie tylko podczas ciąży, lecz także później, podczas karmienia piersią i wychowywania upragnionego maleństwa. Należy zaznaczyć, że racjonalna dieta mamy i taty ma ogromne znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży oraz rozwoju pociechy po urodzeniu i jej podatności na choroby w wieku dorosłym.